Getallen
Het kerkelijk seizoen is bijna ten einde. Vaste De Bijbel staat vol met getallen. Meestal hebben ze een bijzondere betekenis. Het getal één staat vaak voor God. God is 1. Het getal twee wordt wel toegeschreven aan de duivel, de verwarringstichter, de diabolos. Het getal drie daarentegen is ontegenzeggelijk gekoppeld aan God. Zijn zoon Jezus stond na drie dagen en nachten op uit de dood, staat in het Nieuwe Testament. In het Oude Testament staat het verhaal van Jona, die net zolang in de buik van een grote vis verbleef. Getallen geven soms verbanden aan tussen verschillende verhalen uit de Bijbel. In de Joodse traditie hebben getallen een betekenis.
Getallen zijn veelal veelzeggend in de Bijbel; de parallellen tussen het Oude en Nieuwe Testament zijn heel treffend.
God is één en heeft niet zelden één persoon op het oog waardoor Zijn wil gedaan kan worden op aarde. In elke periode wijst God mensen aan of is Hij op zoek naar godsmannen of vrouwen die Zijn wil uitvoeren. Dat lukt soms gemakkelijk, maar lang niet altijd. Soms lukt het totaal niet, zo blijkt uit Ezechiël 22:30. Daar staat: ,,Ik zocht naar iemand onder hen die een muur kon optrekken en voor Mijn aangezicht in de bres kon staan voor het land, zodat Ik het niet te gronde hoefde te richten, maar Ik vond niemand.”
Het gaat hier over het thema voorbede. Dat betekent zoiets als ’tussenbeide komen’. Een voorbidder gaat tussen God en de kwestie in staan. Dat kan een situatie zijn, maar ook een persoon. Een heel bekend voorbeeld van voorbede is wanneer Abraham opkomt, bidt, pleit voor Sodom en Gomorra.
In Genesis 18:22 staat dat Abraham bleef staan voor het aangezicht van de Heere. Hij gaat zelfs in onderhandeling met God. In Sodom woonden destijds waarschijnlijk zo’n tienduizend mensen. Dat was een grote stad voor die tijd. Aanvankelijk vraagt Abraham aan God om Sodom te sparen als er 50 rechtvaardigen zijn. Die blijken er niet te zijn. Uiteindelijk blijken er zelfs niet eens tien rechtvaardigen te zijn, hoewel God bereid was de stad te sparen als er tien rechtvaardige mensen waren geweest.
Getalsmatig kan één rechtvaardige gelovige duizend onrechtvaardige mensen ‘redden’, zou je kunnen redeneren. In het Oude Testament kom je meer voorbeelden tegen van 1 op 1000. Job 33:23 zegt: Als er dan een afgezant bij hem is, een bemiddelaar, één uit duizend, om de mens bekend te maken wat zijn recht is… Prediker 7:28 zegt: Eén man onder duizend heb ik gevonden.
Joure telt ruim 13.000 inwoners. Eenmaal in de twee weken komen we in De Ark bij elkaar om te bidden voor de overheden, de eigen gemeente(leden), zendelingen en voor de Jousters die zoekende zijn, wereldleiders, Israël, wereldleed enz. Met dertien personen zijn we dit jaar nog niet bij elkaar geweest op de bidstond om ’tussenbeide te komen’. Nu willen we ons misschien als bidders niet meteen als de enige rechtvaardigen van Joure bestempelen. Buiten De Brug zullen er zeker meer rondlopen. Elia dacht destijds dat hij ongeveer de enige was die op de bres stond, maar er waren nog veel meer oprechte Godzoekers.
We mogen weten we dat we door Jezus Christus rechtvaardig voor God mogen staan. Bovendien brengen we in gebed de ‘zoekenden en verlorenen’ in Joure voor Gods troon net als al onze noden. En we prijzen en danken God voor wie Hij is, wetende dat waar twee of drie in Zijn naam vergaderd zijn Hij in hun midden is. (Matteüs 18:20).