Berichten

Overdenking | Getallen

Getallen

Het kerkelijk seizoen is bijna ten einde. Vaste De Bijbel staat vol met getallen. Meestal hebben ze een bijzondere betekenis. Het getal één staat vaak voor God. God is 1. Het getal twee wordt wel toegeschreven aan de duivel, de verwarringstichter, de diabolos. Het getal drie daarentegen is ontegenzeggelijk gekoppeld aan God. Zijn zoon Jezus stond na drie dagen en nachten op uit de dood, staat in het Nieuwe Testament. In het Oude Testament staat het verhaal van Jona, die net zolang in de buik van een grote vis verbleef. Getallen geven soms verbanden aan tussen verschillende verhalen uit de Bijbel. In de Joodse traditie hebben getallen een betekenis. 

Getallen zijn veelal veelzeggend in de Bijbel; de parallellen tussen het Oude en Nieuwe Testament zijn heel treffend. 

God is één en heeft niet zelden één persoon op het oog waardoor Zijn wil gedaan kan worden op aarde. In elke periode wijst God mensen aan of is Hij op zoek naar godsmannen of vrouwen die Zijn wil uitvoeren. Dat lukt soms gemakkelijk, maar lang niet altijd. Soms lukt het totaal niet, zo blijkt uit Ezechiël 22:30. Daar staat: ,,Ik zocht naar iemand onder hen die een muur kon optrekken en voor Mijn aangezicht in de bres kon staan voor het land, zodat Ik het niet te gronde hoefde te richten, maar Ik vond niemand.”

Het gaat hier over het thema voorbede. Dat betekent zoiets als ’tussenbeide komen’. Een voorbidder gaat tussen God en de kwestie in staan. Dat kan een situatie zijn, maar ook een persoon. Een heel bekend voorbeeld van voorbede is wanneer Abraham opkomt, bidt, pleit voor Sodom en Gomorra. 

In Genesis 18:22 staat dat Abraham bleef staan voor het aangezicht van de Heere. Hij gaat zelfs in onderhandeling met God. In Sodom woonden destijds waarschijnlijk zo’n tienduizend mensen. Dat was een grote stad voor die tijd. Aanvankelijk vraagt Abraham aan God om Sodom te sparen als er 50 rechtvaardigen zijn. Die blijken er niet te zijn. Uiteindelijk blijken er zelfs niet eens tien rechtvaardigen te zijn, hoewel God bereid was de stad te sparen als er tien rechtvaardige mensen waren geweest. 

Getalsmatig kan één rechtvaardige gelovige duizend onrechtvaardige mensen ‘redden’, zou je kunnen redeneren. In het Oude Testament kom je meer voorbeelden tegen van 1 op 1000. Job 33:23 zegt: Als er dan een afgezant bij hem is, een bemiddelaar, één uit duizend, om de mens bekend te maken wat zijn recht is… Prediker 7:28 zegt: Eén man onder duizend heb ik gevonden. 

Joure telt ruim 13.000 inwoners. Eenmaal in de twee weken komen we in De Ark bij elkaar om te bidden voor de overheden, de eigen gemeente(leden), zendelingen en voor de Jousters die zoekende zijn, wereldleiders, Israël, wereldleed enz. Met dertien personen zijn we dit jaar nog niet bij elkaar geweest op de bidstond om ’tussenbeide te komen’. Nu willen we ons misschien als bidders niet meteen als de enige rechtvaardigen van Joure bestempelen. Buiten De Brug zullen er zeker meer rondlopen. Elia dacht destijds dat hij ongeveer de enige was die op de bres stond, maar er waren nog veel meer oprechte Godzoekers. 

We mogen weten we dat we door Jezus Christus rechtvaardig voor God mogen staan. Bovendien brengen we in gebed de ‘zoekenden en verlorenen’ in Joure voor Gods troon net als al onze noden. En we prijzen en danken God voor wie Hij is, wetende dat waar twee of drie in Zijn naam vergaderd zijn Hij in hun midden is. (Matteüs 18:20). 

Foto’s kindermiddag 7 juni 2025

We hadden een heel geslaagde kindermiddag.
De kids maakten in koppels prachtige torens en daarna nog een natuur-schatkist vullen 🙂

(meer…)

Overdenking | Zeilen op de kracht van de Wind

Het kerkelijk seizoen is bijna ten einde. Vaste bijbelstudie-, kring- en leeravonden komen in de zomerperiode te vervallen en vergaderingen liggen even stil. Alles even op de plaats rust. Tijd om nieuwe energie en inspiratie op te doen. Vaak gebeurt dat ook in een andere omgeving, een ander land. Even uit het vaste patroon iets doen, is goed voor een mens. Verandering van spijs…

Nu doen veel mensen niet graag iets nieuws. In de kerk zitten veel mensen op ‘vaste plekken’. Iets nieuws ondernemen levert vaak enige spanning op. Je weet immers niet wat je kunt verwachten. 

Voor wie nog nooit gezeild heeft, is zeilen een bijzonder spannende ervaring. Zeker als er een beetje wind staat. Je voelt aan den lijve dat de boot scheef gaat en als je de schoten vasthoudt, voel je meteen de kracht van de wind. Als zeiler kun je zelf bepalen hoe hard je wilt zeilen, hoe scheef je je boot wilt laten gaan en welke koers je dus gaat nemen. En toch heb je niet alles in de hand. Harde wind blijft onvoorspelbaar. 

Het werk van de Heilige Geest wordt wel eens vergeleken met de wind die blaast in de zeilen van schepen en ze in beweging brengt. Er wordt in Handelingen 2 niet toevallig gesproken over een geweldige windvlaag!

De Geest waait waarheen hij wil. De ene keer is hij voelbaarder en krachtiger dan een andere keer. Aan de andere kant: zo zijn wij ook vaak. De ene keer staan we meer open voor het werk van de Heilige Geest dan een andere keer. Het is maar net in welk seizoen van het leven wij ons bevinden. Wat hebben we recent meegemaakt. Willen we ons onderdompelen in de Geest en meer van zijn gaven ontdekken en ervaren of vinden we op de plaats rust wel prima. 

Op Pinksterzondag gaat het in De Brug over hoe we kunnen zeilen, meebewegen op de wind van de Geest. Willen we meer wind in de zeilen van ons geloof? Meer groeien in geloof en kennis van de waarheid. Jezus zei dat hij De Waarheid is. Hij maakt ons door zijn plaatsvervanger, de Heilige Geest, duidelijk hoe we meer wind kunnen vangen. Hoe we meer open kunnen staan voor de bewegingen van de Geest. 

Een beetje zeilfanaat houdt niet van een beetje wind, maar ziet uit naar een stevige wind. Dan gebeurt er wat: actie en reactie. “Maar als de Geest van de waarheid gekomen is, zal Hij jullie de hele waarheid laten zien. Want Hij zal niet Zelf bedenken wat Hij zal zeggen. Hij zal zeggen wat Hij van God moet zeggen. En Hij zal jullie vertellen wat er in de toekomst gaat gebeuren.” (Johannes 16:13, BB) 

Wat een bijzondere belofte staat in bovenstaand Bijbelvers. De HG geeft jouw duidelijkheid en richting. Nu de vraag aan ons: gaan we zeilen? En hoe? Alle schoten vast? Durven we scheef te gaan of nemen we geen risico? 

Jezus deed ons het leven voor. Hij was niet bang voor een storm op het meer. Hij had alle elementen zelfs in de hand. Zo deed hij de wind luwen en liep hij op het water. Hij riep ons op om niet achterover te leunen, maar actief te zijn om Zijn koninkrijk te zoeken. En om overal zijn blijde Boodschap van verlossing en redding te verkondigen. 

Foto’s dienst New Creation

11 mei was de dienst verzorgd door New Creation
Het was een zeer geslaagde dienst.

(meer…)

New Creation 11 mei

11 mei komt New Creation optreden in de Brug.
Ze verzorgen de volledige dienst. Het thema is ‘Goud’.

Foto’s Paasbrunch 2025

We begonnen met een advocaatje met of zonder slagroom. Geadviseerd werd om van plaats te wisselen, zodat je ook eens naast iemand anders zat, dan je partner. O.l.v organist Koop Lammertsen werd “Eén naam is onze hope” gezongen. Joh de Heer 478. Br. Walinga ging voor in gebed, waarna de Paasbrunch van start ging.

Een vrolijk hart ontstaat na een wijntje (advocaatje). Ook hoe een roodborstje aan zijn rode borst komt, kwam nog ter sprake. De opgediende groente – en kippensoep was uit de kunst. “O hoofd vol bloed en wonden” Joh de Heer 486 was ons tweede lied. Op de tafels was geen nee te koop, lekkere broodjes, suiker – en gevulde krentenbrood, zowel zoet als hartig beleg, stukjes kaas en worst en zelfs watermeloen. Van al dat eten krijg je dorst, ook daar was in voorzien. Op de vraag waarom moeten we lijden krijgen we niet altijd een antwoord, soms overkomt het je. De Here Jezus droeg onze zonden dat deed pijn. Hij werd bespuugd, bespot, gehoond, gehaat. Hij stierf zelfs aan het kruis. Maar Hij stond op Hij leeft, zodat wij eeuwig en van zonden vrij mogen leven als wij in de Here Jezus geloven. Een schooljongen liep voor en na schooltijd met twee waterzakken naar de bron. Eén keer per dag was niet genoeg, omdat 1 zak water lekte.

Op een dag zei de boer tegen hem, dankzij jou groeit er graan langs de weg. Soms kan lijden zin hebben. We zijn niet hopeloos. We zongen nog “Christus onze Heer verrees “Joh de Heer 496 en “Kroon Hem met gouden kroon” Joh de Heer 722. Na een fijne gemeenteopbouwende Paasbrunch en gebed van Br. Walinga, gingen we huiswaarts.

Foto’s spreker Theo Niemeijer

Van 8 april

(meer…)

Spreker Theo Niemeijer, 8 april


8 april
Theo Niemeijer van Het Zoeklicht
Aanvang: 19:45.
Thema: De komst van Jezus mét de gemeente


11 maart
Theo Niemeijer van Het Zoeklicht
Aanvang: 19:45.
Thema: De komst van Jezus vóór de gemeente
Er is ook een boekentafel

Spreker 11 februari

Bert Posthumus onthult in Joure zijn ontdekking na jarenlange bijbelstudie.
De verloren stammen van het Huis Israël; 11 februari in De Brug

Bert Posthumus uit Leeuwarden komt op dinsdagavond 11 februari naar De Brug voor een lezing over ‘De verloren stammen van het Huis Israël’. De aanvang is 20.00 uur.

Posthumus, die geregeld in Joure te vinden is als marktkoopman, begint te vertellen over de zegeningen van Abraham, Izaäk en Jacob en vervolgens over die van Efraïm en Manasse, de zonen van Jozef. Hij legt vervolgens uit waarom Salomo’s rijk verdeeld werd in twee rijken. Heeft God nog een plan met de tien en twee stammen?

Na jaren bijbelstudie is Posthumus tot bijzondere inzichten gekomen. Bijbellezen komt na deze avond in een ander licht te staan, zo zegt Posthumus. Niet alleen de geschiedenis van de twaalf stammen komt aan de orde, maar ook de toekomst. In de Bijbel staan interessante dingen over de stammen, die nog vervuld moeten worden. Hoe staat het bijvoorbeeld met de vervallen hut van David die hersteld zal worden. Wat is de rol van de stammen in de eindtijd? Posthumus durft na jarenlange bijbelstudie eindelijk zijn visie over de tien en twee stammen van Israël aan de openbaarheid prijs te geven. Aan één avond heeft hij niet genoeg. Dus er komt mogelijk een vervolg in het najaar.

De lezing van Posthumus past mooi in het rijtje lezingen die dit voorjaar in De Brug worden gehouden. Op 11 maart en 8 april komt Theo Niemeijer van Het Zoeklicht spreken over de geestelijke verleiding in de eindtijd. 

Kerstdienst 2024

De Kerstdienst op eerste Kerstdag was weer mooi.
Zie hieronder de foto’s.

(meer…)