Berichten

De langste brug

Een brug verbindt, brengt bij elkaar, overbrugt, geeft mogelijkheid tot ontmoeting, enz., enz..

Dit schreef ik in mijn eerste overdenking. En hoe meer ik daar over nadenk hoe mooier het wordt. 

Hier bedoel ik mee dat een brug een fantastische uitvinding is. Waar eerst een onoverbrugbare afstand is komt door de brug, om bovenstaande samen te vatten, contact. 

Volgens de Nederlandse Bruggenstichting is de langste brug ter wereld de Danyang Kunshan Grand Brug met een lengte 

van 164,8 km.  Tweede op rij, ook in China, is de  Shanghai Tianjin Grand Brug die 113,7 km meet. Wat een afstanden. Wat een uitvinding. Wat een meesterwerken. Het lijkt wel of onze mogelijkheden grenzeloos zijn. Als we naar deze bruggen kijken zou je haast zeggen dat de mens tot alles in staat is. 

En trouwens wat denk je van de afstand tussen de maan en de aarde? Als ik mij niet vergis is die afstand, 384.400 km, overbrugt door de Apollo 11 op 21 juli 1969. 

Met behulp van allerlei technieken en materiaal zette Niel Armstrong de eerste menselijke voetstappen op de maan. 

Zijn we als mens dan echt in staat om elke afstand, kloof of zee te overbruggen? Zou de mens dan echt op eigen houtje bijvoorbeeld de hemel kunnen bereiken, zoals de mensen dat toen dachten en begonnen te bouwen aan de toren van Babel? 

Een brug naar de hemel! Dat zou toch fantastisch zijn! En dan is er goed nieuws. Die brug is er! Nee, niet in China of waar dan ook. Heeft die brug dan ook een naam? Jazeker. Welke dan, waar dan?

Voordat we die vragen beantwoorden, laat ons eerst eens naar de afstand kijken. Welke afstand moest er in uw en mijn leven overbrugt worden? De Bijbel geeft antwoord op deze vraag. Jesaja zegt het zo: 

het zijn uw ongerechtigheden, die scheiding brengen tussen u en uw God, en uw zonden doen zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij niet hoort.’ (59:2) En Paulus voegt daar voor alle duidelijkheid nog aan toe; 

Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid Gods,’ (Rom. 3: 23)

De mens zover bij God vandaan. Helaas echt wel vele malen verder dan 164,8 km. Wat een kloof, wat een afstand. Werkelijk onoverbrugbaar. En hoe kundig we ook zijn met al onze bruggenbouwerij, er is geen mens die deze afstand kan slechten.

Maar je had het toch over goed nieuws? Inderdaad, er is een brug die óók deze afstand overbrugt. Een brug die de mens in relatie brengt met God. Een brug die de hemel verbindt met de aarde, niet gebouwd door mensenhanden. Het mooie is ook dat die brug overal ter wereld is en te begaan is voor ieder mens. Welke brug ik bedoel? De ‘Ik Ben Brug.’ 

Joh. 14 :6  ‘…. Ik Ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.’ 

Hoe dan? 

Ach, …. soms zegt een plaatje meer dan duizend woorden. 

En hoe groot de afstand ook is tussen God en mens, zij die gebruik gemaakt hebben van de Ik Ben Brug – of misschien moet ik zeggen zij die deze Brug kennen –  zijn er inmiddels achter dat Hij niet langer is dan één stap.  

Frans van Herwijnen

Alpha cursus in Joure

Dit najaar willen we in Joure een Alpha cursus geven.  Dit op verzoek van enkele inwoners van deze plaats. Vanwege onze goede relatie met de Vrij Evangelische Gemeente De Brug, hebben we gevraagd of dit in hun Kerkgebouw gehouden kan worden. Hier is gelukkig positief op gereageerd.

Wat is de Alpha cursus
Op Alpha (her)ontdek je in ruim 10 avonden de basis van het christelijk geloof op een laagdrempelige, gezellige en bovenal veilige manier.

Op een avond kun je verwachten:
Afhankelijk van voorkeur en mogelijkheid beginnen we met een gezamenlijke maaltijd
Daarna is er een inleiding op het thema van die avond.
En vervolgens ga je in kleine groepen doorpraten over dit thema, waarbij je je vragen kunt stellen of je mening kunt geven.

Voor wie is de Alpha?
Iedereen kan hieraan deelnemen.
Ben je nieuwsgierig naar het christelijk geloof; of geloof je al langer, maar wil je de basis-thema’s nog eens uitgelegd krijgen en samen bespreken, voor ieder is een plek op Alpha

Dus welkom op Alpha
Introductie- en informatieavond 20 oktober, aanvang 19.30 uur 
Bij deelname graag van tevoren aanmelden
We zien uit naar jullie komst

Pier en Thea Groen  06-53717987  Pt8groen@gmail.com

Overdenking oktober

Langs de A28, in een weiland bij Hattem in de buurt, is een groot spandoek geplaatst met een Bijbeltekst. Het zijn de woorden van Joh. 3: 36. Ik zeg niets te veel als ik zeg dat het dapper is van deze veehouder, althans daar ga ik even vanuit, een dergelijk spandoek te plaatsen. Getuigen van de waarheid kan dus blijkbaar ook zo. En hoe velen hebben inmiddels deze woorden, het goede nieuws in notendop, al gelezen. Eén blik op dit doek is genoeg om even stilgezet te worden. 

We pakken de Schrift erbij en lezen het gehele vers maar even; ‘Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.’

Woorden van Johannes de doper, opgetekend in de Bijbel en wel in het evangelie van Johannes de discipel, broer van Jacobus.

De Heilige Geest, de grote Inspirator van het Woord van God, heeft Zich natuurlijk niet vergist toen Hij Johannes deze woorden liet uitspreken en vervolgens de andere Johannes deze woorden liet opschrijven op deze plaats in dit evangelie. Het is niet toevallig dat deze uitspraak, noem het een belijdenis of zelfs een belofte, opgeschreven is direct na de ontmoeting die Nicodemus had met de Here Jezus. Want Johannes de doper sluit naadloos aan bij de les die Nocodemus kreeg van de Zoon van God. Lees even mee;

Joh. 3: 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

Waarom stilstaan in deze Bruggespraak bij een spandoek langs de weg?

Jullie begrijpen wel … het spandoek is alleen maar een bruggetje naar die allerbelangrijkste boodschap die erop staat. Broers en zussen, over dat eeuwige leven zegt de Here Jezus dat dit gelegen is in het kennen van de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Hij gezonden heeft. Wat een zegen dat het kennen van die God mogelijk is. Wat een zegen dat Hij Zich ook aan jullie en mij heeft geopenbaard en wij in Zijn Zoon mogen geloven. Alle eer aan Hem! En dat geloven in Hem brengt mee die prachtige zekere belofte; ‘een ieder, die in Hem gelooft, gaat niet verloren, maar heeft eeuwig leven.’ En als we elkaar dan tegenkomen in de Brug mogen we elkaar daarmee ook bemoedigen. Want dat is ook nog een aspect van het spandoek langs de weg. Wanneer je er een keer langs rijdt, één blik, twee seconden, en je vervolgt je reis met blijdschap.

Joh. 11: 26 Een een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven; gelooft gij dat?

Da’s trouwens ook een mooie voor op een spandoek.

Frans van Herwijnen

Afscheid Ruurd Walinga, inzegening Frans van Herwijnen

Op zondag 31 augustus 2025 namen we als gemeente De Brug afscheid van onze voorganger en pastoraal werker Ruurd Walinga. Na zeven jaar van betrokkenheid, enthousiasme en altijd nét dat stapje extra, kijken we met veel dankbaarheid terug. Ruurd bracht beweging in de gemeente op een creatieve en vernieuwende manier, en liet ons zien dat geluk vaak in de kleine dingen zit.

Tijdens dezelfde dienst werd Frans van Herwijnen ingezegend als onze nieuwe voorganger en pastoraal werker. Het thema was: hoe goed kennen we elkaar echt – en dat God ons beter kent dan wij onszelf. Er werden hartverwarmende anekdotes over Ruurd gedeeld, er werd gelachen en ook een traan gelaten.

Na afloop was er gebak en veel warme ontmoetingen. We zeggen: dank je wel, Ruurd – en welkom, Frans. Gods zegen beide! 

Een brug slaan

Voor mijn gevoel kon ik er niet onderuit …..


Wat bedoel je?


Nou, … als er gevraagd wordt een stukje te schrijven in de Bruggespraak dan moet dat
 volgens mij, zeker als het de eerste keer is, gaan over een brug.
 Er zijn nogal wat spreekwoorden en gezegden met betrekking tot een brug. En dat is wellicht ook nog wel eens handig voor een volgende Bruggespraak, maar bovenstaande vond ik voor nu wel heel toepasselijk. Een brug verbindt, brengt bij elkaar, overbrugt, geeft mogelijkheid tot ontmoeting, enz., enz..
 Een brug slaan. Dat is de komende periode de grote uitdaging voor ons. En met ons bedoel ik dan in eerste instantie de nieuwe voorganger en de gemeente. Ik ben dankbaar voor het vertrouwen dat jullie als broers en zussen aan mij hebben gegeven door bijna 100% groen licht te geven voor mijn komst. Graag spreek ik hier dan ook mijn vertrouwen uit in jullie als gemeente. De gesprekken met de oudsten waren in alle openheid en in een ontspannen sfeer. Ook voelde ik mij zeer welkom de zondag dat ik bij jullie mocht voorgaan. En bovenal
 heb ik in alles de liefde mogen zien en ervaren die jullie hebben voor de Here Jezus. Daarmee is wat mij betreft de eerste pijler voor de brug geplaatst. En pijlers hebben we nodig want een brug moet hierop kunnen rusten. Bij dit alles mogen we dan samen de komende tijd ingaan, vertrouwend op onze Heer en Heiland de Here Jezus Christus die Zichzelf gaf als de volmaakte Brug tot God. Of, om in de taal van deze overdenking te blijven; Hij sloeg de brug over een voor mensen niet te overbruggen kloof. Een kloof tussen een verloren wereld en een heilige God. Want hoewel we het woord ‘brug’ niet in de Bijbel vinden, begrijpen we allemaal dat we dat woord wel kunnen plakken op wat Petrus bedoelt als hij schrijft;
 Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor 
onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen (1 Petr. 3: 18)
Wat een wonder. Het blijft bijzonder. Zoals David ook al schreef in de Psalm 8:
5 wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt,
en het mensenkind, dat Gij naar hem omziet? 
De brug die geslagen is tussen mens en God is inderdaad dankzij Hem en ondanks ons. En
daarmee staan u en ik op gemeenschappelijke grond, want, alle mensen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God. Maar dan komt in datzelfde tekstgedeelte het goede
 nieuws; ‘en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus
Jezus.’
 Het is mijn verlangen dat die geslagen Brug de basis, het fundament mag en zal zijn voor
onze samenwerking, onze gemeente en ons getuigenis, tot eer en glorie van onze grote God en Heiland Jezus Christus.


– Frans van Herwijnen

Operatie mobilisatie

Getuigen is onlosmakelijk verbonden met de keuze om Jezus te volgen. Met de training Wees Mijn getuige worden handvatten gegeven om de drempels die we zelf hebben opgeworpen weg te nemen. Hoe breng je een gesprek naar een geestelijk gesprek? Hoe herkennen we de ruimte, die deHeilige Geest wil geven om in kwetsbaarheid over Jezus te spreken? Wat heb jij nodig om uit te stappen? Waar ga je beginnen? Herken jij jezelf in dit verlangen en in deze vragen?

Volg dan deze training van 3 avonden in De Brug.

Data: Vrijdag 7, 14 en 21 oktober 2025
Aanvang: 19:45 uur

Cursus ‘Rondreis door de Bijbel’ – Evangelisch College

Vanaf september starten we met de cursus ‘Rondreis door de Bijbel’. De cursus maakt de inhoud en achtergrond van alle Bijbelboeken voor iedereen toegankelijk. Van elk Bijbelboek worden zowel de (historische) achtergrond, als de hoofdlijnen van de inhoud besproken. Tevens worden per Bijbelboek enkele theologische lijnen getrokken en enkele praktische handreikingen gedaan.

De avond wordt geleid door Arend Kroes namens het Evangelisch College.

Overdenking | Getallen

Getallen

Het kerkelijk seizoen is bijna ten einde. Vaste De Bijbel staat vol met getallen. Meestal hebben ze een bijzondere betekenis. Het getal één staat vaak voor God. God is 1. Het getal twee wordt wel toegeschreven aan de duivel, de verwarringstichter, de diabolos. Het getal drie daarentegen is ontegenzeggelijk gekoppeld aan God. Zijn zoon Jezus stond na drie dagen en nachten op uit de dood, staat in het Nieuwe Testament. In het Oude Testament staat het verhaal van Jona, die net zolang in de buik van een grote vis verbleef. Getallen geven soms verbanden aan tussen verschillende verhalen uit de Bijbel. In de Joodse traditie hebben getallen een betekenis. 

Getallen zijn veelal veelzeggend in de Bijbel; de parallellen tussen het Oude en Nieuwe Testament zijn heel treffend. 

God is één en heeft niet zelden één persoon op het oog waardoor Zijn wil gedaan kan worden op aarde. In elke periode wijst God mensen aan of is Hij op zoek naar godsmannen of vrouwen die Zijn wil uitvoeren. Dat lukt soms gemakkelijk, maar lang niet altijd. Soms lukt het totaal niet, zo blijkt uit Ezechiël 22:30. Daar staat: ,,Ik zocht naar iemand onder hen die een muur kon optrekken en voor Mijn aangezicht in de bres kon staan voor het land, zodat Ik het niet te gronde hoefde te richten, maar Ik vond niemand.”

Het gaat hier over het thema voorbede. Dat betekent zoiets als ’tussenbeide komen’. Een voorbidder gaat tussen God en de kwestie in staan. Dat kan een situatie zijn, maar ook een persoon. Een heel bekend voorbeeld van voorbede is wanneer Abraham opkomt, bidt, pleit voor Sodom en Gomorra. 

In Genesis 18:22 staat dat Abraham bleef staan voor het aangezicht van de Heere. Hij gaat zelfs in onderhandeling met God. In Sodom woonden destijds waarschijnlijk zo’n tienduizend mensen. Dat was een grote stad voor die tijd. Aanvankelijk vraagt Abraham aan God om Sodom te sparen als er 50 rechtvaardigen zijn. Die blijken er niet te zijn. Uiteindelijk blijken er zelfs niet eens tien rechtvaardigen te zijn, hoewel God bereid was de stad te sparen als er tien rechtvaardige mensen waren geweest. 

Getalsmatig kan één rechtvaardige gelovige duizend onrechtvaardige mensen ‘redden’, zou je kunnen redeneren. In het Oude Testament kom je meer voorbeelden tegen van 1 op 1000. Job 33:23 zegt: Als er dan een afgezant bij hem is, een bemiddelaar, één uit duizend, om de mens bekend te maken wat zijn recht is… Prediker 7:28 zegt: Eén man onder duizend heb ik gevonden. 

Joure telt ruim 13.000 inwoners. Eenmaal in de twee weken komen we in De Ark bij elkaar om te bidden voor de overheden, de eigen gemeente(leden), zendelingen en voor de Jousters die zoekende zijn, wereldleiders, Israël, wereldleed enz. Met dertien personen zijn we dit jaar nog niet bij elkaar geweest op de bidstond om ’tussenbeide te komen’. Nu willen we ons misschien als bidders niet meteen als de enige rechtvaardigen van Joure bestempelen. Buiten De Brug zullen er zeker meer rondlopen. Elia dacht destijds dat hij ongeveer de enige was die op de bres stond, maar er waren nog veel meer oprechte Godzoekers. 

We mogen weten we dat we door Jezus Christus rechtvaardig voor God mogen staan. Bovendien brengen we in gebed de ‘zoekenden en verlorenen’ in Joure voor Gods troon net als al onze noden. En we prijzen en danken God voor wie Hij is, wetende dat waar twee of drie in Zijn naam vergaderd zijn Hij in hun midden is. (Matteüs 18:20). 

Foto’s kindermiddag 7 juni 2025

We hadden een heel geslaagde kindermiddag.
De kids maakten in koppels prachtige torens en daarna nog een natuur-schatkist vullen 🙂

(meer…)

Overdenking | Zeilen op de kracht van de Wind

Het kerkelijk seizoen is bijna ten einde. Vaste bijbelstudie-, kring- en leeravonden komen in de zomerperiode te vervallen en vergaderingen liggen even stil. Alles even op de plaats rust. Tijd om nieuwe energie en inspiratie op te doen. Vaak gebeurt dat ook in een andere omgeving, een ander land. Even uit het vaste patroon iets doen, is goed voor een mens. Verandering van spijs…

Nu doen veel mensen niet graag iets nieuws. In de kerk zitten veel mensen op ‘vaste plekken’. Iets nieuws ondernemen levert vaak enige spanning op. Je weet immers niet wat je kunt verwachten. 

Voor wie nog nooit gezeild heeft, is zeilen een bijzonder spannende ervaring. Zeker als er een beetje wind staat. Je voelt aan den lijve dat de boot scheef gaat en als je de schoten vasthoudt, voel je meteen de kracht van de wind. Als zeiler kun je zelf bepalen hoe hard je wilt zeilen, hoe scheef je je boot wilt laten gaan en welke koers je dus gaat nemen. En toch heb je niet alles in de hand. Harde wind blijft onvoorspelbaar. 

Het werk van de Heilige Geest wordt wel eens vergeleken met de wind die blaast in de zeilen van schepen en ze in beweging brengt. Er wordt in Handelingen 2 niet toevallig gesproken over een geweldige windvlaag!

De Geest waait waarheen hij wil. De ene keer is hij voelbaarder en krachtiger dan een andere keer. Aan de andere kant: zo zijn wij ook vaak. De ene keer staan we meer open voor het werk van de Heilige Geest dan een andere keer. Het is maar net in welk seizoen van het leven wij ons bevinden. Wat hebben we recent meegemaakt. Willen we ons onderdompelen in de Geest en meer van zijn gaven ontdekken en ervaren of vinden we op de plaats rust wel prima. 

Op Pinksterzondag gaat het in De Brug over hoe we kunnen zeilen, meebewegen op de wind van de Geest. Willen we meer wind in de zeilen van ons geloof? Meer groeien in geloof en kennis van de waarheid. Jezus zei dat hij De Waarheid is. Hij maakt ons door zijn plaatsvervanger, de Heilige Geest, duidelijk hoe we meer wind kunnen vangen. Hoe we meer open kunnen staan voor de bewegingen van de Geest. 

Een beetje zeilfanaat houdt niet van een beetje wind, maar ziet uit naar een stevige wind. Dan gebeurt er wat: actie en reactie. “Maar als de Geest van de waarheid gekomen is, zal Hij jullie de hele waarheid laten zien. Want Hij zal niet Zelf bedenken wat Hij zal zeggen. Hij zal zeggen wat Hij van God moet zeggen. En Hij zal jullie vertellen wat er in de toekomst gaat gebeuren.” (Johannes 16:13, BB) 

Wat een bijzondere belofte staat in bovenstaand Bijbelvers. De HG geeft jouw duidelijkheid en richting. Nu de vraag aan ons: gaan we zeilen? En hoe? Alle schoten vast? Durven we scheef te gaan of nemen we geen risico? 

Jezus deed ons het leven voor. Hij was niet bang voor een storm op het meer. Hij had alle elementen zelfs in de hand. Zo deed hij de wind luwen en liep hij op het water. Hij riep ons op om niet achterover te leunen, maar actief te zijn om Zijn koninkrijk te zoeken. En om overal zijn blijde Boodschap van verlossing en redding te verkondigen.